Skip to content

INTERACTIE MET DOELGROEP EN VERWERKING

EINDPRODUCT

1. digitaal instructiemateriaal op groepsblog van 2  tools die in het onderwijs zouden kunnen gebruikt worden (tabblad TOOLS)

2. uitvoeren en verslaggeving van 3 concrete samenwerkingsprojecten tussen de 2 groepsleden en minimaal 1 leerkracht (tabblad PROJECT)

VERLOOP

Elk team krijgt 3 samenwerkingsopdrachten om uit te voeren. Van deze 3 opdrachten gebeurt een grondige voorbereiding, nadien volgt de uitvoering in 1 of meerdere contactmomenten (face2face en virtueel) en de digitale verwerking.

VOORBEREIDING

Elke project wordt grondig voorbereid. Je gebruikt hiervoor de denkhoeden van De BONO. Je vindt in de workspace (map voorbereiding) een hoedenformulier dat je voor elke opdracht invult.

UITVOERING

Dit onderdeel is het meest wezenlijke en meest complexe van het project. Bij de verwerking van dit onderdeel (proces) wordt de Office Live Workspace intensief gebruikt.

Het samenwerkingsproject heeft minstens 1 contactmoment (face2face). Daarnaast zijn er ook virtuele contacten met de leerkrachten (Smartschoolberichten, Doodle enz.). Deze virtuele contacten vinden plaats vóór het face2face contact, maar ook achteraf.

2 projecten vinden plaatsen tijdens het 1e semester, 1 project vindt plaats bij het begin van het 2e semester.

DIGITALE VERWERKING

Voor iedere samenwerkingsopdracht schrijf je een korte post waarin je een kort verslag geeft van je activiteit (de gebruikte tool, tijdstip, deelnemers). Voeg liefst een foto toe. Als je geen foto hebt, voeg dan een foto of logo toe van de gebruikte tool. In deze post link je naar het subtabblad bij TOOLS en ook naar subtabblad bij PROJECT.

Hoe maak je een subtablad aan?

In het subtabblad bij  TOOLS focus je je enkel op de TOOL zelf. Je beschrijft de technische kant. Bijvoorbeeld: hoe neem je een account, hoe ga je te werk, wat zijn de voordelen, wat zijn de beperkingen e.d. Geef nuttige links e.d.

Met deze informatie zouden ook andere bezoekers dan de leerkrachten die jullie bij het project hebben geholpen, nuttige informatie moeten kunnen vinden. Je gebruikt zeker eigen teksten en zelf genomen screenshots, maar je mag eventueel (instructie)materiaal toevoegen dat je op het internet vindt. Uiteraard vermeld je de bron. Zorg zelf voor een attractief geheel en gebruik ingebedde elementen (I-scribd, Blip.TV, Slides) enz. Je mag eventueel ook nog subtabbladen op een lager niveau toevoegen. Wat ook mag zijn RRSfeeds of Tweets i.v.m. de tools die jullie presenteren. Hiervoor kan je WIDGETS selecteren in het DASHBOARD bij APPEARANCE.

Opmerking:

Omdat 4 teams rond het Smartboard werken,  focust elk team op een andere invalshoek:

a. het Smartboard gebruiken zonder te werken vanuit de Notebook software. (Wat kan en wat kan niet?)

b. Een overzicht van wat kan met de Notebook software.

c.  Hoe installeer je Notebook thuis op je pc  en hoe transporteer je een presentatie naar het klaslokaal? + PPT integreren naar Notebook.

d. Externe toevoegingen van het Smartboard. Waar vind je lessen? Hoe kan je die toevoegen en bewerken?

In de tab PROJECT beschrijf je het samenwerkingsproject en dit vanaf de voorbereiding tot en met de nawerking. Je kan hiervoor elementen gebruiken van het voorbereidingsformulier van De Bono.

Voeg hier zeker beeldmateriaal toe, eventueel een ingebedde slideshow (RockYou), een poll e.d.

Een tip: werk samen en open in de workspace documenten naar hartenlust.

Atelier

In je persoonlijke workspace is er per activiteit minstens 1 formulier (De Bono). Je geeft volledige rechten aan teacheraid@live.be. Daarnaast mag je vrij documenten toevoegen. Voor foto’s en andere bestanden, kan je je persoonlijke SkyDrive gebruiken van je Windows Live account.

Deadlines

Advertisements
%d bloggers like this: